Bērni un reklāma

Mans bērns neko nēed, tikai saldumus! Es atvainojos, bet kas viņam saldumus pērk? Kur bērns ņem limonādi? Bērna uzturu vislielākā mērā ietekmē ģimenes paradumi - tā ir gan labā, gan sliktā ziņa. Labā, jo tieši vecāki, nevis draugi un klasesbiedri, ietekmē bērna uzturu. Sliktā, jo nāksies cīnīties pašiem ar sevi un saviem ieradumiem. Un mana pieredze liecina, jo vecāks cilvēks, jo grūtāk pieņemt nepieciešamību mācīties un mainīties.


Bērns skatās multenes vai spēlē telefonā - ko ik pa brīdim viņš redz? Jā, saldumu un kolas reklāmas. Viņš vēl nav iemācījies lasīt, bet ir jau pakļauts reklāmu ietekmei. Tajā pašā laikā pētījumi liecina:
80% bērnu uzturā nav pietiekami dārzeņu un augļu;
50% vecāku jau ir piekusuši un atmetuši ar roku mēģinājumiem pabarot bērnus ar kaut-ko veselīgāku.
Vidēji bērns pavada 5-6 stundas ar telefonu rokās. 70% reklāmas, kuru mērķauditorija ir bērni, ir ātrās ēdināšanas piedāvājumi un HFSS (high fat sugar salt)
46% no visa reklāmas budžeta tiek tērēta saldumu, konfekšu, cukuroto dzērienu, uzkodu un čipšu reklāmai. Un tikai 2,5% reklāmas budžeta sastāda dārzeņu un augļu reklāmas. Šāda situācija ir Anglijā, bet Amerikā - 1% no visa reklāmas budžeta aiziet uz ūdens, riekstu un augļu reklāmu. Domāju, ka Latvija šajā jomā nav stipri priekšā. Lai būtu skaidrs - uz katriem 100$ dārzeņu un ūdens reklāmai, tiek tērēti 1750$ čipšu, limonāžu un ātro ēstuvju reklāmēšanai.


Ko es gribu ar to pateikt? Jūs zaudējat cīņu par savu bērnu veselību. Kāpēc visi, kam nav slinkums, reklamē uztura bagātinātājus un vitamīnu kompleksus, tajā vietā lai vienkārši normāli ēstu?


Ko darīt? Rādīt bērniem piemēru pašiem ēdot pilnvērtīgi un veselīgi!  Sāc plānot savu ēdienkarti nevis ar gaļu, bet ar dārzeņiem. Ja mēs ieskatamies mūsu šķīvjos, tad olbaltumu trūkums mums parasti nedraud – šīs kategorijas ēdieni vienmēr ir šķīvī. Lai noorientētos mūsu mājas lapā var lejuplādēt Varavīksni (sadaļā vecākiem). Šī tabula palīdzēs kontrolēt augļu un dārzeņu patēriņu. Braucot pa skolām esam izdalījuši jau gandrīz 400 varavīksnes. Zini cik daudz bērnu izpildīja šo uzdevumu?  Mazāk par 10!  Tas nozīmē, ka bērni pat vienu nedēļu nav ēduši pilnvērtīgi. 
Pāris gadus atpakaļ Stokholmā ieejot veikalā redzēju grozus, kur varēja paņemt bezmaksas augļus bērniem. Tagad tādi stendi ir pie mums arī. Ar pandēmiju bezmaksas augļi ir pazuduši, bet es ceru, ka RIMI atcerēsies un šai kustībai pievienosies arī citi veikali.


Un man nav skaidrs - kāpēc vecāki, zinot cik grūti ir sēdēt uz diētas, cik naudas un asinis maksā operācijas, cik daudz sviedru un asaras, pūliņu un gribasspēka atstāts sporta zālēs cīņā par veselību un slaido līniju, paši savus bērnus katru dienu radina pie neveselīga uztura?